Mitä jos kivijalkakauppa olisikin it-juttu?

Mitä jos kivijalkakauppa olisikin it-juttu?

"Tienaatko sä tällä mitään?"

"Kivijalkakauppoja pitäisi tukea!"

"Siellä on niin kallista.."

"Onko täällä vain vanhojen ihmisten vaatteita?"


Tässä muutama ote niin asiakkaiden kuin muidenkin henkilöiden lausahduksista. Nämä lauseet ovatkin hyvä johdatus pääaiheeseen, sillä kohtaan näitä sitaatteja lähes viikoittain, ellei päivittäin. Ensimmäinen sitaatti onkin omasta mielestäni huvittavin, koska siihen törmään jatkuvasti.
Kun alunperin päätin lähteä jatkamaan isovanhempieni liikettä, se oli todella hyppy tuntemattomaan. Jännitti asiakkaat, jännitti kaupparatsut ja jännitti myös se, että pystynkö vetämään näin henkilöitynyttä yritystä muutoksen tielle. Raha on ollut siis aika pieni jännityksen aihe, mutta olen aina tiennyt että kyllä tällä tienaa "mitään". Kun miettii vastavalmistunutta tradenomia, on palkka melko keskinkertainen, riippuen tietysti paikkakunnasta ja yrityksestä. Nyt kun katson puolen vuoden palkkatietojani osakeyhtiön toimitusjohtajana, voin sanoa, että en ole ikinä tienannut näin hyvin, enkä tiedä mistä muualta olisin saanut näin hyvää palkkaa suoraan valmistumisen jälkeen. Joten KYLLÄ! Tienaan jotain! Tähän yksinkertaisesti vaikuttaa se, että asiakaskunta on jo olemassa ja uusia asiakassuhteita pyritään jatkuvasti luomaan. Älkää siis huoliko, kyllä mun näkkärin päällä on ainakin voita, vaikka kinkkua ei olisikaan varaa ostaa!


Sitaatit ei nyt tule kronologisessa järjestyksessä, mutta haluan jättää parhaan viimeiseksi. Eli mikä vaate on minkäkin ikäiselle? Jaa,a. Kokemuksesta voin sanoa, ettei vaatteissa ole ikärajoituksia! Kyse on enemmänkin omasta tyylistä. Frank edustaa casual pukeutumista, joten urbaania tennarimuotia ei tulla liikkeessä näkemään. Miksi? Jaottelen itse pukeutumisen kahteen tyyppiin: 1) Klassikot, 2) Muoti. Klassikot ovat aikuisten ihmisten, mutta myös nuoremmille sopivia vaatteita, jotka eivät mene muodin muuttuessa koskaan ns. "pois muodista". Muoti vaihtuu nimittäin sesongeittain, joita sattuu olemaan jopa 4 kappaletta. Nuorison etsiessä omaa tyyliään, tulee näihin muodin vaiheisiin mukauduttua ja kokeiltua sesongin tuotteita. Klassikot taas kulkevat rinnalla muuttuen ainoastaan paremmiksi. Farkuista esimerkiksi on muodissa nähty erilaisilla pesuja ja reikiä on välillä niin paljon, ettei tiedä onko ne enää housut. Useasta kaupasta kuitenkin löytyy edelleen ihan normaalit farkut, mutta materiaalit kehittyvät yleensä muodin ansiosta uusien innovaatioiden myötä kestävämmiksi ja mukavammaksi. Joten tarvitsemme myös muodin pukeutumisen maailmaan!

Kallista! Ehdottomasti! Ehdotan, että teet reissun Karkkilasta pk-seudun kauppakeskukseen ja lasket kaikki piilokulut. Kuten matkat, parkin, ruokailut ja saitko todella vuosia kestäviä tuotteita? Ja tietysti aika joka koko reissuun meni. Sille on syy miksi pk-seudulta tullaan Karkkilaan ja miksi Karkkilasta valutaan pk-seudulle. Tungos, aika ja laatu. Kun asiakas saapuu pk-seudulta Frankille, tietää hän mitä saa. Auton suoraan liikkeen eteen, tinkimätöntä palvelua, tuotteita markkinoiden parhaimpaan hintaan, korjaukset ja aikaa lopulta meni aika vähän, sillä jonottamaan meillä ei joudu koskaan. Ja tosiaan siitä hinnasta. 5€ t-paidasta on oman tutkimukseni mukaan samantyyppisestä laadusta melko huokea hinta. Mutta on muukin syy. Pienellä paikkakunnalla liikevaihto on luonnollisesti pienempi kuin Helsingin keskustan CityCenterissä, samoin ovat myös vuokrat. Tässä onkin yksi painava syy miksi Frank pystyy pitämään tuotteiden hinnat kilpailukykyisinä. Tuotteiden katteet ovat siis suhteutettu omiin kiinteisiin ja muuttuviin kustannuksiin, niin että asiakas saa aina tuotteen parhaaseen hintaan. Kalliit hinnat siis johtuvat vain huhupuheista! Tervetuloa siis ovesta sisään!



Paikallista pitää tukea! Totta, jos ajatellaan katukuvaa niin on hyvä, että käytetään paikallisia palveluita. Itse kuitenkin haluaisin nähdä asian toisin. Mitä jos käyttäisimme paikallisia palveluita siitä syystä, että ne tarjoavat tuotteet ja palvelut niin halvalla ja helposti, ettei niitä edes kannata muualta hankkia? Mitä jos kivijalkakauppa olisi it-juttu? Koska sitähän se oikeasti onkin. Omat asiakkaani ovat kaikki erittäin oman arvon tietäviä herrasmiehiä, he kokevat, että mikään muu liike ei pysty tuottamaan samaa palvelua ja valikoimaa kuin me. Miehillä ei kuitenkaan ole paatunutta tapaa postata instagramiin kuvaa ostoksista ja vuolaasti kehua kavereille. Miehet ovat simppeleitä ja siksi parhaita asiakkaita. Tärkeämpää on, ettei naapurin ukko vain käy samassa kaupassa ostamassa yhtä tyylikkäitä kuteita. Luonnollisesti me jo tiedämme tämän, jonka vuoksi ostamme tuotteita vain muutaman kappaleen tiettyä mallia. Kysymys onkin ehkä se, kannattaako kivijalkakaupan olla julkinen it-juttu, sillä tuotteet, joita on jo kaikilla kokevat yleensä inflaation huipun jälkeen? 



Jatketaan ihmettelyä yhdessä!

-Sofia


Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.